WIUMI
MATEUSZ DOŁĘGA
PILA
MUZEUM PAROWOZÓW STEAM CENTRE. REWITALIZACJA ZESPOlU OBIEKTÓW KOLEJOWYCH W PILE
nagrody:
-nagroda glówna miedzynarodowego Konkursu im. Prof. Jana Zachwatowicza na najlepsze prace dyplomowe studentów szkól wyzszych podejmujace problematyke ochrony dziedzictwa kulturowego w roku 2016
-nagroda pierwszego stopnia za dyplom magisterski w kategorii rekonstrukcja i renowacja obiektu w miedzynarodowym konkursie "xxvi international exhibition-contest of the diploma projects from architectural and fine art higher education institutions" w roku 2017
Przedmiotem opracowania jest projekt rewitalizacji zespołu obiektów kolejowych w Pile,
usytuowanych na wschód od stacji Piła Główna.
Głównymi elementami założenia są parowozownie: okrągła oraz wachlarzowa. Parowozownia okrągła połączona jest od wschodu z dawną czworoboczną wieżą wodną i stacją pomp parowych, Kilka metrów dalej znajduje się druga wieża wodna (na planie oktogonalnym) z 1890r.
Po zachodniej stronie założenia znajduje się budynek dawnej jadalni a obok niego budynki
magazynowe (olejów i smarów) z sąsiadującymi zasiekami węglowymi, dźwigiem do załadunku węgla, oraz przepompownią z żurawiem do napełniania wodą parowozów. Zagospodarowanie terenu zakłada przygotowanie działki pod inwestycje obiektu użyteczności publicznej jakim jest muzeum. Dojazd do kompleksu budynków przewidziany jest komunikacją kołową oraz kolejową.


Podczas pracy projektowej nad zagospodarowaniem terenu stworzono dokładny scenariusz funkcjonowania obiektu w kilku wariantach, czego rezultatem jest uzupełnienie zastanej tkanki nowo projektowaną bryłą. Podstawowym zadaniem nowego obiektu jest funkcja reprezentacyjna i informacyjna a także usprawnienie komunikacji między budynkami. Budynek nowo projektowany wpasowuje się w istniejąca tkankę budynków kolejowych tworząc harmonię z istniejącą zabudową. Kluczowym zagadnieniem projektu było stworzenie czytelnej i unikatowej drogi zwiedzania ekspozycji, w której skład wchodzą głównie pojazdy kolejowe uzupełnione elementami edukacyjnymi. Ścieżka zaczyna się od nowo projektowanego budynku, z którego systemem pochylni (z wystawą edukacyjną) zwiedzający dostają się na antresolę w parowozowni wachlarzowej.
Tam turyści mogą podziwiać, najpierw z góry parowozy a po przejściu przez zakład
naprawczy, także z dołu. Kolejno przechodząc pod pochylniami szklanego budynku zwiedzający
mają do dyspozycji salę kinową oraz duża makietę przedstawiającą pierwotne założenie zaplecza
ruchowo-eksploatacyjnego. Dalej ścieżka prowadzi do unikatowej na skalę światową parowozowni
okrągłej, gdzie przewidziano skansen pojazdów kolejowych z różnych lat. Na koniec turyści
kierowani są do budynku dawnej wieży wodnej, gdzie przewidziano restaurację i sale warsztatowe.
Trasa zwiedzania kończy się powrotem do holu nowo projektowanego budynku.
Atrakcyjność muzeum mają urozmaicać prezentacje czynnych parowozów na zewnętrznej
obrotnicy, przejazdy historycznym taborem kolejowym po okolicy oraz pokaz obrządzania
parowozów.

rzut parteru
zagospodarowanie terenu











rzut pietra

przekrój przez parowozownie okragła